نظریه اجتماعی-فرهنگی، گفت و گوی بین نظریه‌ای و قیاس‌(نا)پذیری‌های حوزۀ فراگیری زبان دوم: دیباچه‌ای بر ویژه‌نامه

دکتر سعید کریمی اقدم؛ دکتر ریمی ون کومپرنوله

دوره 11، شماره 2 ، مهر 1402، ، صفحه 1-30

https://doi.org/10.22049/jalda.2023.14765

چکیده
  در این مقاله، ابتدا دلایل توجیهی گشایش فضای گفتگو بین نظریه اجتماعی-فرهنگی و سایر نظریه‌های سازگار  مورد بحث قرار می­گیرد. در بخش دوم، مرور مختصری بر نظریه اجتماعی-فرهنگی در ارتباط با فراگیری زبان دوم ارائه می­گردد. در بخش سوم، با ارائۀ کاوشی بر ارتباط زیربنایی که لاجرم بین هر نظریه آموزش زبان انگلیسی و جهان بینی مفروض در آن ...  بیشتر

آموزش زبان انگلیسی در نروژ: رشتۀ دانشگاهی مستقل یا رشتۀ دانشگاهی وابسته؟

دکتر سعید کریمی اقدم؛ دکتر پلونچوک وانپت

دوره 11، شماره 1 ، خرداد 1402، ، صفحه 77-102

https://doi.org/10.22049/jalda.2023.28050.1475

چکیده
  با توجه به پیشینه­ ی نسبتاً کوتاه آموزش زبان انگلیسی در نروژ، مطالعۀ ماهیت، حیطه، هویت دانشگاهی، تعریف، موقعیت وعلت وجودی این رشته ضرورتی اجتناب­ ناپذیر است. مقالۀ حاضر در پی پاسخگویی به پرسشی ساده و در عین حال بنیادین در زمینۀ آموزش زبان انگلیسی است: آیا رشتۀ آموزش زبان انگلیسی ماهیتاً رشتۀ دانشگاهی مستقلی است و یا رشتۀ دانشگاهی ...  بیشتر